Výroční zpráva školy za rok 2010 – 2011
OBSAH
1. Základní údaje o škole
1.1. Název školy: Základní škola Zámrsk, okres Ústí nad Orlicí
Adresa: 565 43 Zámrsk 3
Právní forma: příspěvková organizace
IČO: 71011901
IZO: 102642427
Vedení školy: ředitelka: Jarmila Jandová
Tel: 465 481 227
E – mail: zszamrsk@tiscsli.cz
WWW stránky: www.zamrsk.cz
1.2. Zřizovatel: Obec Zámrsk
Adresa: Zámrsk 95
Tel.: 465 481 221
WWW stránky: www.zamrsk.cz
1.3. Součástí školy:
Základní škola 1. stupeň
Kapacita 46 žáků IZO: 102642427
Školní družina:
Kapacita: 25 žáků IZO: 118000659
Školní jídelna – výdejna:
Kapacita: neuvádí se
Počet tříd ZŠ |
Počet žáků ZŠ |
Počet oddělení ŠD |
Počet žáků ŠD |
2 |
18 |
1 |
18 |
1.4. Charakteristika školy
Organizace vykonává činnost uvedených druhů škol a školských zařízení.
Druhy škol: Základní škola.
Druhy školských zařízení: Školní družina, Školní jídelna- výdejna.
Škola je málotřídní – 2 třídy, 5 postupných ročníků. Spoje ročníků: 1. a 2. a 3. ročník; 4. a 5.ročník. Je dostatečně vybavena pro normální chod školy. Škola má k dispozici CD přehrávač, klávesy, dětské hudební nástroje, video. Chybí tělocvična. Materiální část je hrazena z rozpočtu školy. Škola je vybavena výpočetní technikou. Má 8 žákovských počítačů a 1 učitelský.
Školní jídelna- výdejna odpovídá požadavkům na školní stravování.
Škola nemá v celém objektu bezbariérové přístupy (pouze hlavní vchody).
Základní škola i školní družina se nacházejí společně v jedné budově, školní jídelna je umístěna v jiné budově (100 m od školy) v areálu MŠ.
Pro pobyt žáků venku slouží školní zahrada, zámecký park u školy. Školní zahrada je vybavena jedním pískovištěm, jezírkem, dřevěnou průlezkou a houpačkou.
1.5. Školská rada
Školská rada pracovala ve složení:
předsedkyně: Petra Houžvičková, bytem Zámrsk čp. 69, PSČ 565 43 (volená zástupkyně rodičů žáků)
člen: Ing. František Černý, bytem Zámrsk čp. 146, PSČ 565 43 (volený zástupce pedag. pracovníků školy)
člen: Pavel Matys, bytem Zámrsk Janovičky čp. 34, PSČ 565 43 (zástupce zřizovatele), který nastoupil po Marcele Kajsrlíkové
V dubna 2010 byla zvolena za paní Petru Houžvičkovou (zástupce rodičů) v řádných volbách paní Miroslava Břečťanová. Důvodem je odchod syna p. Houžvičkové do 6. roč. do ZŠ ve Vysokém Mýtě.
Školská rada projednává všechna ustanovení daná § 168 zákona č. 561/204 Sb., a je kvalitním partnerem školy.
2. Přehled oborů vzdělávání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku
Základní škola
V základní škole se vyučovalo v 1. 2. 3. a ve 4. ročníku podle Školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s motivačním názvem „MALÍ ROBINSONI“,
č.j.: 15/2007, a v. 5. ročníku podle vzdělávacího programu Základní škola,č.j. 16847/96-2 (dobíhající).
Ve školním roce 2010/2011 byla základní škola organizována jako dvojtřídní s 18 žáky. Vzhledem k chybějícímu počtu žáků na třídu požádala škola zřizovatele Obec Zámrsk o udělení výjimky z počtu žáků. Zřizovatel ze své pravomoci výjimku pro školu schválil a zavázal se uhradit veškeré finanční náklady s tímto spojené.
Ročníky byly spojeny ve třídách takto:
Třída |
Ročník |
Celkem žáků |
Chlapců |
Děvčat |
I. |
1. |
5 |
3 |
2 |
|
2. |
4 |
3 |
1 |
3. |
1 |
1 |
0 |
|
II. |
4. |
7 |
3 |
4 |
5. |
1 |
1 |
0 |
Školní družina
Činnosti ve školní družině probíhají podle Školního vzdělávacího programu pro zájmové vzdělávání.
Školní družina má jedno oddělení, které navštěvoval 15 žáků s pravidelnou docházkou a
3 žáci s nepravidelnou docházkou.
Odpolední činnost žáků zpestřují zájmové kroužky.
3. Rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy
Celkový počet zaměstnanců školy je 4.
3.1. Pedagogičtí pracovníci
|
|
Úvazek |
Délka praxe |
St. vzdělání |
Ředitelka |
Jarmila Jandová |
1,0 |
33 let |
VŠ |
Učitel ZŠ |
Ing. František Černý |
1,0 |
6 let |
VŠ |
Vychovatelka ŠD |
Jiřina Přibylová |
0,68 |
25 let |
SŠ |
Vzhledem k tomu, že ředitelka školy má sníženou přímou vyučovací povinnost 16 hodin týdně, některé vyučovací předměty (HV, PČ, TV) vyučovala paní učitelka Jiřina Přibylová na částečný úvazek.
3.2. Provozní zaměstnanci
|
|
Úvazek |
Jaroslava Kysilková |
Školnice ZŠ, kuchařka |
0,94 |
3.3. Věkové složení pedagogických pracovníků
Druh školy/zařízení |
18 – 30 let |
31 – 40 let |
41 – 50 let |
51 – 60 let |
61 a více let |
Celkový počet |
Základní škola |
0 |
|
2 |
1 |
0 |
3 |
Školní družina |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
4. Údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následnému přijetí do školy
Zápis dětí do 1. ročníku základní školy se uskutečnil 26. ledna 2011. Slavnostního zápisu se zúčastnilo 6 předškoláků s rodiči. Jeden z nich podal žádost o odklad povinné školní docházky.
Na zápisu se podíleli jako každoročně žáci a všichni pedagogové školy. Pohádkový program byl tentokrát zaměřen na říši písmenek a čísel. Spolu s nimi plnili předškoláci zadané úkoly. Za jejich splnění si všichni budoucí prvňáčci odnesli na památku drobné dárečky.
Pro školní rok 2010/2011 bylo zapsáno 6 žáků.
Počet nově zapsaných |
Počet žádostí o odklad |
Počet zahájení školní docházky po odkladu |
Nastoupí do 1. třídy |
6 |
1 |
5 |
5 |
Žák 5. ročníku postoupil do vyššího ročníku a přestoupil na druhý stupeň plně organizované školy, na ZŠ Javornického Vysoké Mýto.
Na víceleté gymnázium se v letošním školním roce nikdo nepřihlásil.
V přípravném týdnu se přihlásily 2 žákyně, které na začátku školního roku 2011/2012 nastoupí do 1. ročníku.
5. Údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených školními vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií
5.1. Výchovná opatření školy a klasifikace chování
1. pololetí
Stupeň chování |
Počet žáků |
Procenta |
1 |
18 |
100% |
2. pololetí
Stupeň chování |
Počet žáků |
Procenta |
1 |
18 |
100% |
5.2. Celkové hodnocení žáků a klasifikace
1 pololetí
Třída |
Ročník |
Počet žáků |
Prospělo s vyznamenání |
Prospělo |
Neprospělo |
Opak. |
Dodatečný odklad |
Žáci se SPVP |
I. |
1. |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2. |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
II. |
4. |
7 |
5 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5. |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1. stupeň |
18 |
13 |
5 |
0 |
0 |
0 |
2 |
|
Celkem |
18 |
13 |
5 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2. pololetí
Třída |
Ročník |
Počet žáků |
Prospělo s vyznamenání |
Prospělo |
Neprospělo |
Opak. |
Dodatečný odklad |
Žáci se SPVP |
I. |
1. |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2. |
4 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4. |
7 |
5 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5. |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1. stupeň |
18 |
13 |
5 |
0 |
0 |
0 |
2 |
|
Celkem |
18 |
13 |
5 |
0 |
0 |
0 |
2 |
5.2. Údaje o zameškaných hodinách
1. pololetí
Třída |
Ročník |
Počet omluvených hodin |
Počet omluvených hodin na žáka |
Počet neomluvených hodin |
Počet neomluvených hodin na žáka |
I. |
1. |
146 |
0 |
0 |
0 |
|
2. |
145 |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
32 |
0 |
0 |
0 |
II. |
4. |
349 |
0 |
0 |
0 |
|
5. |
12 |
0 |
0 |
0 |
2. pololetí
Třída |
Ročník |
Počet omluvených hodin |
Počet omluvených hodin na žáka |
Počet neomluvených hodin |
Počet neomluvených hodin na žáka |
I. |
1. |
110 |
0 |
0 |
0 |
|
2. |
99 |
0 |
0 |
0 |
|
3. |
47 |
0 |
0 |
0 |
II. |
4. |
302 |
0 |
0 |
0 |
|
5. |
10 |
0 |
6 |
|
Celkový počet omluvených hodin
1. pololetí - 684 hodin, průměr 38 hodin na jednoho žáka.
2. pololetí - 586 hodin, průměr 28,67 hodin na jednoho žáka.
5.4. Péče o integrované žáky
Na škole jsme neměli integrovaného žáka. Individuální přístup (doporučila PPP) byl věnován žáku 5. ročníku.
5.5. Srovnávací testy SCIO
Srovnávací testy pro zjišťování úrovně vědomostí jsme u žáků 5. ročníku tento rok nevyužili vzhledem k tomu, že v 5. ročníku byl jeden žák s e vzdělávacími problémy.
5.6. Výuka plavání
V rámci tělesné výchovy absolvovali žáci 1. – 5. ročníku výuku plavání, kterou zajišťovala Plavecká škola Vysoké Mýto v krytém bazénu. Na závěr kurzu se uskutečnily závody, všechny děti si po zásluze odnesly tradiční „mokré vysvědčení“.
5.7. Odborná spolupráce
5.8. Výuka dopravní výchovy
V rámci dopravní výchovy jsme navštívili 1x 1.- 3. ročník a 3x 4. a 5. ročník dopravní hřiště při DDM v Ústí nad Orlicí. Výuka byla zaměřena na znalost dopravní problematiky chodec, cyklista.
5.9. Odborná spolupráce
V průběhu celého školního roku spolupracujeme s Pedagogicko – psychologickou poradnou v Ústí nad Orlicí a v Pardubicích. Společně hledáme řešení výukových problémů žáků na základě doporučení pedagogické rady a ve spolupráci s rodiči.
6. Údaje o prevenci sociálně patologických jevů
Oblasti prevence sociálně patologických jevů u žáků základní školy je věnována velká pozornost. Byl zpracován „Školní preventivní program“, který je zaměřený na výchovu ke zdravému životnímu stylu a rozvoji sociálních kompetencí.
Témata prevence jsou součástí osnov předmětů na prvním stupni v prvouce, přírodovědě, vlastivědě, českém jazyce, výtvarné výchově, pracovních činnostech a tělesné výchově.
Cílovou skupinou jsou všichni žáci 1. – 5. ročníku základní školy se zvláštním přihlédnutím k dětem ze sociálně a málo podnětného rodinného prostředí, k dětem s nedostatečným prospěchem a některými typy specifických vývojových poruch chování.
Významné místo v oblasti prevence představují aktivity organizované v době mimo vyučování. Jsou to zájmové útvary, kroužky, školní družina, akce pořádané školou v době mimo vyučování (výlety, exkurze, školní slavnosti), práce na celoškolních projektech, zapojení do třídních a školních soutěží. Velice důležitá je spolupráce školy se zákonnými zástupci žáků – vzájemná informovanost, konzultace, účast na akcích školy pro rodiče (vánoční besídka, vánoční koncert, ozdravný pobyt na horách).
Všechny naplánované aktivity byly splněny a navíc byly doplněny dalšími společnými akcemi žáků, ve kterých dochází k posilování vzájemných přátelských vztahů mezi žáky různých ročníků a žáků z okolních škol. Do programu se zapojila i školní družina. Při vytváření pozitivních vztahů mezi dětmi úzce spolupracujeme s mateřskou školou – divadelní představení.…
7. Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků
Další vzdělávání pedagogických pracovníků probíhalo v souladu s potřebami školy.
Jejich vzdělávání probíhalo v tomto roce samostudiem materiálů potřebných pro výuku v jednotlivých předmětech.
8. Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti
8.1. Spolupráce se školami, institucemi a akce školy
Nadále pokračuje spolupráce mezi pedagogy a žáky naší školy s okolními školami: Dobříkov, Sruby, Vraclav, České Heřmanice, Knířov, Tisová – společná účast na branně bezpečnostním netradičním cvičení v Dobříkově pod názvem BRABENEC.
Rozvinula se spolupráce chovatelem ryb v Jamném nad Orlicí. Do ekologické výchovy patří vedle jiného i návštěva Dne Země v Chocni. Ve spolupráci s Obecním úřadem probíhal maškarní karneval.“Spolupracovali jsme s plaveckou školou Vysoké Mýto. Vyzdobili jsme 3 krát výlohy Obecní prodejny dětskými výrobky s podzimními, zimními a jarními motivy. Vánoční přáníčka a dárečky občanům Zámrsku starším 70 let.
8.2. Divadelní a kulturní programy
Škola se zúčastnila 2 divadelních představení. Uspořádala ve spolupráci s malým pěveckým sborem Vánoční koncert v kostele sv. Martina. V březnu uskutečnila za finančního přispění OÚ v Zámrsku Masopustní veselí. Nacvičila a předvedla pásmo na vánoční besídce a v květnu maminkám a babičkám ke Dni matek.
8.3. Vlastivědné výlety a exkurze a akce spojené s poznáváním přírody, historie
Podzimní výlet na Rybárnu v Jamném- září. Tematický výlet- návštěva ekofarmy Pěnčín, květen Den Země – Choceň. V lednu jsme uctili na místním hřbitově památku 5 židovských vězňů z transportu smrti. Zhlédli jsme výcvik dravců. Školní výlet do Sázavského kláštera nám přiblížil život lidí ve středověku.
8.4. Soutěže a Olympiády
BRABENEC- branněbezpečnostní dopoledne v Dobříkově. Účast v okresním kole Zásady bezpečné jízdy.
8.5. Další školní akce
Začátkem prosince tradiční pečení perníčků. Projekt-Zásady bezpečné jízdy a chování chodců. Sběr kaštanů – sebráno 420 kg. Sběr pomerančové kůry a léčivých bylin. Plavecký výcvik žáků 1. – 5. ročníku.
8.6. Zájmové kroužky
Kroužek dovedných rukou
9. Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní
inspekcí
Česká školní inspekce v rámci inspekční činnosti provedla ve školním roce 2009/2010
7.6.-9.6. 2010 v naší škole inspekční činnost.
Závěry inspekce:
Celkové hodnocení školy
Škola poskytuje vzdělávání v souladu se zařazením v rejstříku škol a školských zařízení. V rámci výchovně vzdělávacího procesu respektuje principy rovného přístupu. Škola zajišťuje bezpečnost žáků, ve vzdělávání podporuje jejich zdravý fyzický a psychický vývoj. Využívá individuálního přístupu k žákům a vytváří příznivé klima pro vzájemné vztahy. Ekonomické, materiální i personální podmínky umožňují realizovat aktuální vzdělávací programy. Škola má pro svoji činnost zajištěny nezbytné prostorové podmínky. Částečná odborná kvalifikovanost pedagogického sboru neovlivnila kvalitu a úroveň vzdělávání. Školní vzdělávací program pro základní školy byl v době inspekční činnosti v souladu s požadavky RVP ZV. Partnerské vztahy školy probíhají na velmi dobré úrovni.
Škola rozvíjí osobnost žáků. Při hodnocení vede žáky k sebehodnocení a sebereflexi. K rozvoji klíčových kompetencí přispívá vedle vzdělávacího obsahu množství doplňujících aktivit. Žáci jsou podněcováni k tvořivému, logickému myšlení a kladnému vztahu k životnímu prostředí.
10. Základní údaje o hospodaření školy
Základní údaje o hospodaření školy:
Údaje jsou uvedeny za kalendářní rok 2010
a) příjmy
1. celkové příjmy 1.497.230,08 Kč
2. poplatky od nezletilých žáků, rodičů nebo jiných zákonných zástupců….0,- Kč
3. příjmy z doplňkové činnosti……………0,- Kč
4. ostatní příjmy 1.497.230,08 Kč
b) výdaje
- náklady na platy pracovníků školy 1.362.947,- Kč
- ostatní osobní náklady…………………….0,- Kč
11. Údaje o zapojení školy do rozvojových a mezinárodních programů
Naše škola stejně jako ostatní dostala finanční prostředky z rozvojového programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy „Školní vybavení pro žáky 1. ročníku základního vzdělávání,“ č.j.: 1968/2011 – 26 na nákup školního vybavení ( pracovní sešity, výtvarný materiál) pro žáky, kteří zahájí ve školním roce 2011/2012 docházku do základní školy.
Škola získala příspěvek na rozvojový program MŠMT „Posílení platové úrovně pedagogických pracovníků s vysokoškolským vzděláním, kteří splňují odbornou kvalifikaci podle zákona č. 563/2004 Sb.“, č.j. 291227/2010-26.
Dále jsme čerpali účelově vázané finanční prostředky z rozvojového programu „ Podpora řešení specifických problémů RgŠ v jednotlivých krajích s přihlédnutím k hustotě osídlení“, č.j. 1144/2011-26.
12. Údaje o zapojení školy do dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení
V letošním školním roce do této oblasti nebyla naše škola zapojena. Učitelé se vzdělávají v samostudiu v oblastech, které potřebují pro svou práci v jednotlivých předmětech.
13. Údaje o předložených a školou realizovaných projektech financovaných z cizích zdrojů
V současné době nemáme podaný projekt, který by splňoval uvedené podmínky.
14. Údaje o spolupráci s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání.
Odborovou organizaci nemáme u ZŠ založenou. S organizacemi zaměstnavatelů nespolupracujeme. Spolupráce při zkvalitňování vzdělávání byla už v minulosti navázána se všemi malotřídními školami v okolí a stále trvá.
Výborná je spolupráce se zřizovatelem a jeho zástupci. Obec poskytuje naší škole dostatečné finanční prostředky na pokrytí podmínek pro vzdělávání. Jde o investiční a neinvestiční náklady.
Výroční zpráva byla projednána na pedagogické radě 30.8. 2011
Schválena školskou radou: 10.10. 2011
Jarmila Jandová, ředitelka školy
Zámrsk 95,
565 43 Zámrsk
ID datové schránky: pbxbsz5